Wytyczne zakładania i utrzymywania stron interentowych w Politechnice Częstochowskiej regulują zapisy Regulaminu Sieci Komputerowej Politechniki Częstochowskiej (Zarządzenie Rektora nr 210/2021) oraz Regulaminu zakładania stron internetowych lub ich przenoszenia do usługi hostingu w Politechnice Częstochowskiej (Zarządzenie Rektora nr 288/2022).
Zgodnie z zapisami powyższych dokumentów, zabronione jest samowolne zakładanie i użytkowanie serwerów stron WWW w ramach sieci komputerowej PCz poza działalnością CzestMAN. Wyjątkami są serwery wykorzystywane w trakcie odbywania zajęć ze studentami, jednak nie powinny być one dostępne spoza infrastruktury Uczelni.
Zabrania się także wykorzystywania hostingów zewnętrznych celem utrzymywania stron WWW, związanych z Uczelnią, bez akceptacji Uczelnianego Centrum Informatycznego.
Potrzeby zakładania serwerów i stron WWW należy zgłaszać do UCI.
Wszystkie strony internetowe w Politechnice Częstochowskiej posiadają administratora i dwóch redaktorów, co wynika z konieczności zapewnienie zastępowalności (z uwagi na możliwą absencję redaktora). W uzasadnionych przypadkach, administrator również może pełnić rolę redaktora - dotyczy to stron katedr, nowo zakładanych stron lub przenoszonych do usługi hostingu uczelnianego.
Administratorzy odpowiadają za techniczne funkcjonowanie powierzonych im stron internetowych, w tym zwłaszcza:
Redaktorzy przygotowują treści i dokonują ich publikacji na stronach internetowych zgodnie z wytycznymi WCAG - odpowiadają za ich merytoryczne redagowanie. Obowiązkiem redaktorów jest współpraca z koordynatorem ds. dostępności oraz realizowanie jego wytycznych i zaleceń w zakresie dostępności cyfrowej.
Rodzaj strony internetowej determinuje sposób powołania - wyznaczenia jej administratora:
Propozycję powołania administratora wskazuje wnioskodawca na podstawie załącznika nr 1 lub 2 Zarządzenia Rektora nr 288/2022.
Redaktorem strony może zostać osoba posiadająca kompetencje pozwalające na zarządzenie treściami na stronie internetowej.
Jest to istotne z uwagi na wymagania w zakresie dostępności cyfrowej, których nieprzestrzeganie naraża Politechnikę Częstochowską na kary finansowe.
Obowiązkiem redaktora jest zapoznanie się z treścią Procedury tworzenia dostępnych treści na stronach internetowych Politechniki Częstochowskiej oraz Procedury tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych i tekstowo graficznych w programie Microsoft Word oraz złożenie oświadczenia stanowiącego załącznik nr 3 do Zarządzenia Rektora nr 288/2022.
W ramach działalności Uczelnianego Centrum Infomatycznego dostępne są następujące narzędzia do publikacji stron WWW:
Strona internetowa, która ma zostać włączona do platformy multiportalowej EduWeb jest uruchamiana na pisemny wniosek stanowiący załącznik nr 1 do Zarządzenia Rektora nr 288/2022. Natomiast w przypadku stron, które mają zostać umieszczone w hostingu uczelnianym, należy złożyć załącznik nr 2 do Zarządzenia Rektora nr 288/2022 do akceptacji Rektora.
W przypadku hostingu uczelnianego, wyznaczony administrator odpowiada za bezpieczeństwo swojej aplikacji, jej aktualizację, reagowanie na powstałe luki bezpieczeństwa oraz publikację deklaracji dostępności. W przypadku stwierdzenia luk bezpieczeństwa, Uczelniane Centrum Informatyczne może zablokować stronę do czasu naprawy usterki przez administratora.
Powiązane akty prawne (dostępne w systemie LEX wewnątrz sieci Politechniki Częstochowskiej):
Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.