Wytyczne korzystania przez pracowników Uczelni ze służbowej poczty elektronicznej regulują zapisy Regulaminu pracy (Zarządzenie Rektora nr 155/2021) oraz Regulaminu Sieci Komputerowej Politechniki Częstochowskiej (Zarządzenie Rektora nr 210/2021).
Zgodnie z powyższymi dokumentami, nadzór nad pocztą elektroniczną sprawuje Uczelniane Centrum Informatyczne, a pracownicy Uczelni zobowiązani są do korzystania z imiennych kont poczty elektronicznej dostarczanej przez Uczelniane Centrum Informatyczne w domenie @pcz.pl.
Zabronione jest samowolne zakładanie i użytkowanie serwerów pocztowych w ramach sieci komputerowej PCz poza działalnością CzestMAN. Wyjątkami są serwery wykorzystywane w trakcie odbywania zajęć ze studentami, jednak nie powinny być one dostępne spoza infrastruktury Uczelni.
Zabrania się także wykorzystywania hostingów zewnętrznych celem utrzymywania serwerów pocztowych, związanych z Uczelnią, bez akceptacji Uczelnianego Centrum Informatycznego.
Opcjonalnie konta służbowe mogą posiadać:
Na potrzeby realizacji wydarzeń, które organizuje/współorganizuje Uczelnia, możliwe jest zakładanie tzw. "kont funkcyjnych". Wniosek, będący załącznikiem nr 31 do Zarządzenia Rektora 155/2021, o założenie konta funkcyjnego może złożyć wyłącznie pracownik PCz - jest też za to konto odpowiedzialny.
Nowozatrudnieni pracownicy otrzymują dostęp do konta poczty elektronicznej w momencie podpisania karty obiegowej w Uczelnianym Centrum Informatycznym.
Aby zapewnić bezpieczeństwo korespondencji, zalecane jest stosowanie haseł składających się z niminum 8 znaków, w tym dużych i małych liter, cyfr i co najmniej jednego znaku specjalnego.
Pracownik jest zobowiązany do zachowania poufności hasła i nieujawniania go osobom trzecim. Dotyczy to również umiejętności właściwej reakcji na otrzymywane próby phishingowe. Należy pamiętać, aby:
Hasła powinny być zmieniane conajmniej raz na 30 dni.
Zgodnie z Regulaminem pracy, pracownicy zobowiązani są do stosowania m.in. następujących reguł:
Służbowy adres poczty elektronicznej, który został utworzony na serwerach pocztowych jest własnością pracodawcy, a konto służbowe powinno służyć wyłącznie do realizacji celów związanych z obowiązkami służbowymi. Pracownik nie jest uprawniony do korzystania z prywatnej skrzynki poczty elektronicznej w celach służbowych.
O konieczności zamknięcia konta poczty elektronicznej, bezpośredni przełożony pracownika powinien poinformować Uczelniane Centrum Informatyczne.
Powiązane akty prawne (dostępne w systemie LEX wewnątrz sieci Politechniki Częstochowskiej):
Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.